Poobedné rituály pre školákov

Ak máte doma školákov, nevyhnete sa téme domácich úloh alebo prípravy do školy. Popoludnia so školopovinnými deťmi však zahŕňajú oveľa viac. Ako rodičia by sme chceli, aby si naše deti aj trochu oddýchli, zacvičili si na čerstvom vzduchu, strávili čas s kamarátmi, krúžkami a niekedy sa tieto popoludnia vyslovene vymknú spod kontroly.

Aby ste vy a najmä vaše deti mohli mať tieto popoludnia viac štruktúrované a aby ste mohli zahrnúť všetko vyššie uvedené a možno aj viac a pritom sa vyhli stresu, o tom bude tento môj článok.

Sila rituálov

Pri mojích 4 deťoch (z ktorých 3 sú už v školskom veku) som zistila, že zavedením rituálov nielenže odbúrava stres pre nás, ale aj každý nejako vie, čo bude nasledovať a čo bude nasledovať.

Takto je popoludnie menej chaotické, lepšie štruktúrované a vyhnete sa aj množstvu zbytočných rozkolov typu- prečo musím robiť domáce úlohy? prečo nemôžem ísť rovno ku kamarátovi? a podobne. Ak má vaše popoludnie vďaka rituálom štruktúru, každý bude vedieť, čo má očakávať.

Ako vyzerajú popoludné rituály v mojej rodine

1.         Pri vstupe do domu má každý na chodbe miesto na vetrovku, topánky a školskú tašku a dieťa by si ich tam malo odložiť.

2.         Potom ideme do kúpeľne, kde si každý umyje ruky mydlom. Odporúčam, aby sa toto pravidlo deti naučili ako všeobecnú prevenciu pred rôznymi chorobami – jednoducho, keď prídeme zvonku, umyjeme si ruky.

3.         Potom ideme do kuchyne, kde si deti dajú malú desiatu (jogurt, ovocie..). Takto nemusíme túto tému riešiť počas samotného učenia, ich brušká sú plné, a tak táto obava odpadá.

4.         Potom sa pustíme do domácich úloh. Je to dôležité:

  • Dieťa malo najprv pripravené všetky pomôcky – či už zošity alebo peračník, aby neskôr nemuselo stále odbiehať a tak vždy nanovo prerušovať koncentráciu.
  • Dieťa by malo mať nerušené podmienky na učenie (žiadna televízia, rádio a pod. v pozadí).
  • Bolo vyhradené vždy rovnaké miesto na učenie (u nás sa menší učia v kuchyni pri stole, aby som na nich mohla dohliadať, starší syn je už samostatný a učí sa vo vlastnej izbe)
  • Bol  vyhradený ten istý čas na učenie – nielen začiatok, ale aj koniec. Takto bude mať dieťa motiváciu tento čas neprekročiť, ale naopak, snažiť sa byť rýchlejší a napríklad získať hodinu harnie navyše s kamarátom.

9.         Ak dieťa dostalo poznámku alebo oznámenie od učiteľa, opýtam sa ho na to a skontrolujem obsah školskej tasky.

10.       Na záver si deti zbalia veci do školskej tašky a použité desiatové boxy odložia do umývadla (na tomto ešte pracujeme 😊). Takže je všetko je pripravené na ďalší deň

Čas na oddych

Po tejto organizovanej časti dňa je dôležité nechať deti aj odpočívať a vydýchnuť. Je skvelé, ak si naplánujete 15 – 20 minút, ktoré môžete stráviť s deťmi vedome ako mama. Nemusí to byť nič prevratné, stačí krátke túlenie, prechádzka, skákanie na trampolíne… jednoducho vypnite a užívajte si vaše deti.

Ak majú deti večer ešte krúžky, je jasne dané, koľko voľného času im ešte zostáva na ostatné. Nám sa osvedčilo, že po domácich úlohách sa stretnú s kamarátmi alebo sa idú hrať do záhrady, takže robia niečo fyzické.

Prečo sa učíme hneď po tom, ako prídu zo školy?

Je to veľmi individuálne, ale u mojich detí učenie neskôr jednoducho nefunguje. Po prvé, čím neskôr je to, tým menej sú sústredené. Takisto stretávanie sa s kamarátmi je pre nich lákavejšie ako robenie domácich úloh, takže naťahujú čas strávený vonku, a keď sa do úloh potom vôbec pustia, sú veľmi nedbalo spracované, pretože sa im už nechce.

Keď sa dodržiava zásada – najprv práca, potom zábava -, nie je potrebné o tom diskutovať a deti vedia, že keď si urobia svoje povinnosti, môžu si vytlačiť čas vonku a s kamarátmi bez toho, aby ich mama naháňala.

Záver

Dúfam, že vás tieto rituály zaujali a že vás môžu inšpirovať pri vytváraní popoludňajšej rutiny s vašimi deťmi. Držím vám pri tom palce.

Vypočujte si tiež

Epizóda 25

Mohlo by sa vám tiež páčiť...