Mamatalks.sk Lydia Argilli článok pre zaneprázdnené mamičky plánovanie času pre mamy výchova detí tipy na plánovanie času

Máte deti a nič nestíhate? Pozrite si tieto konkrétne rady ako to zlepšiť

Ahojte, tento diel by som rada venovala konkrétnym tipom ako si správne štruktúrovať povinností, ktorých má každá mama viac ako dostatok a to tak, aby ste sa nielen stresovali ale aj našli čas pre seba a svoje záujmy. Ako mama zaisto už viete, aké dôležité je pod váhou všetkých tých povinností nepodlahnúť stresu a koľko kľudu vám prinesie keď váš deň bude štrukturovaný a opäť raz budete pánom svojho času. Ako na to sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Na to aby sme vytvorili konkrétne kroky k organizácii času sa chcem vrátit k analýze, ktorú som popísala v mojom predchádzajúcom článku.

Ešte chcem úvodom poznamenať, že takéto vyhodnocovania či analýzi sú možno pre veľa ľudí nudné a nezáživné, ale bez toho, aby ste sa nad vašou konkrétnou situáciou nezamysleli, sa nikdy nič nezmení. Nikdo nemá tú istú životnú cestu a tie isté povinnosti ako vy, ste orginálna a individuálna. Preto ja vás tou cestou môžem sprevádzať a ukázať možné riešenia ktoré sa overili v mojom živote, ale tú skutočnú prácu (zistiť, čo vás trápi a čo treba zmeniť) musíte urobiť v prvom rade vy.

Štruktúrovanie dňa sa vám môže zdať pritiahnuté za uši, veď ono to nejako funguje aj bez toho, ale je to podobne, ako pri deťoch a pravidlách. Ak si myslíte, že, keď deťom nedáme žiadne pravidlá, budú to tie najšťastnejšie deti na svete, tak sa mýlite. Pravý opak je totiž pravdou. Deti potrebujú hranice, aby sa cítili bezpečne a spokojne a tie im udávajú naše bežné pravidlá. A my dospelí sme na tom podobne, ak nemáme žiaden systém, cítime sa skôr zle, ako dobre a zažívame stres.

Ak máme v našom dni štruktúru, tak nám veľká časť stresu odpadá, pretože máme oporné body, o ktoré sa môžeme oprieť (príklad – už od rána viem, že najneskôr o 20.00 mi budú deti spať a ja si môžem hodinu vyložiť nohy a prečítať moju obľúbenú knihu a na tento čas sa potom teším celý deň…).

Čo spravíme s našou analýzou?

Ak si spomeniete na našu analýzu, jej cieľom bolo zistiť, ktoré činnosti už teraz v domácnosti, s deťmi a v robote robíte, ktoré by ste ešte mali robiť a hlavne, ktorí projekt si prajete ešte v živote dosiahnuť. Ak ste si toto cvičenie ešte nerobili, veľmi odporúčam si ho spraviť. Cieľ je spoznať seba a hlavne, kde sa teraz v rámci svojej organizácii nachádzate a kam sa ešte môžete pohnúť.

Takže ak máte svoju analýzu, tak sa teraz skúste ešte raz na túto tabuľku pozrieť, ale tentoraz z iného uhla. Kľudne si k tomuto zoberte ceruzky rôznych farieb a označte si veci z vaše k tabuľky, ktoré musíte vykonávať denne, tie, ktoré stačí robiť len raz týždenne, raz mesačne a povedzme raz ročne alebo nepravidelne. Príklady z mojej tabuľky

  • Ja som si dala ružovou – denne (umyť podlahu)
  • Žltou – raz týždenne (natankovať auto)
  • Oranžovou – raz mesačne (korešpondencia ohľadom domu)
  • Modrou – z času na čas (vybavovanie ohľadom domu)

Samozrejme, že váš prehľad bude vyzerať inak, je to len môj príklad.

Keď sme si teraz rozdelili činnosti na to, ako často ich musíme vykonávať, tak si treba pozrieť, koľko nám toho ostane v jednotlivých kategóriách? Máte pocit, že denne je tých povinností príliš veľa? Alebo skôr tých týždenných? Dalo by sa niektoré povedzme denné zmeniť na činnosti, ktoré budete robiť len raz týždenne (napríklad namiesto pečenia každý deň, proste len cez víkend)? Aj takáto zmena vám môže enormne pomôcť zredukovať činnosti, ktoré musíte denne spraviť.

Denné činnosti

Zamerajme sa teraz na tie činnosti, ktoré pravdepodobne sú na vašej listine najviac prítomné, to sú tie denné povinnosti, ktoré musíme vykonať každý deň.

Skúste si pozrieť svoju listinu a zamyslieť sa nad tým, či sa dajú niektoré denné činnosti priradiť konkrétnemu času? Predpokladám, že áno. Raňajky povedzme pripravujeme len o 7.00 (večer nemá zmysel ich robiť), obed o 12.00 atď..

Ak áno, skúste si vypracovať časovú os celého dňa a tam napísať ku každej hodine činnosti, ktoré sú nemenné – proste ich robíte vždy v tento čas. Ak aj nie, tak si skúste predstaviť, v ktorom čase viete reálne tieto činnosti spraviť. Vždy si stanovujte len realistické plány. Keď deti musia ísť o 07.30 z domu, aby prišli na čas do školy, tak nemá zmysel si naplánovať raňajky na 07.20, lebo budete len vystresovaná a nič nestíhať. Radšej napríklad zvolte 07.00 a máte dostatok času aj pre situácie, keď to nejde podľa plánu (deti nevstali načas a pod…)

Pozrite sa teraz na vašú listinu. Máte už na každú hodinu pripradenú nejakú povinnosť? Ak áno, treba na tom rozhodne popracovať, lebo my nie sme roboti, potrebujeme aj čas na oddych, nezabudnite si tento priestor vytvoriť. Máte pocit, že o nejakej konkrétnej hodine je naopak 5 povinností, zatiaľ čo o hodinu skôr žiadna? Ak sa dá, skúste si to inak prerozdeliť.

Dúfam, že táto prvá časť vám už dala jasný pocit o tom, kedy máte veľa povinností, ktoré povinnosti možno presunúť na iný čas a ktoré časy si eventuálne môžete naplánovať na iné aktivity.

Týždenné činnosti

Pozrime si teraz tie činnosti, čo vyvstávajú len raz za týždeň. Predpokladám, že aj tieto činnosti si už viete vopred definovať a priradiť ich ak istému konkrétnemu dňu či času.

Máte cez víkend viac času ako cez týždeň, tak skúste to využiť. Dajú sa eventuálne niektoré činnosti spolu skĺbiť tak, aby ste, čo najlepšie využili čas? Ak áno, poznačte si to. Príklad – Ste každú nedeľu na cestách s deťmi? Tak dá zmysel pri ceste domov z výletu si natankovať auto a celý týždenne sa už o túto starosť nemusíte zaujímať.

Takisto sa môžete zamyslieť nad tým či by bolo možné niektoré činnosti prideliť len istému dňu v týždni. Napríklad umývať podlahu v celom byte len v sobotu, vybavenie domáceho účtovníctva – v nedeľu večer a pod. Aj takéto priradenie veľmi zlepší prehľad o tom, čo v nasledujúci deň musíte spraviť, a teda už neutekáte len z jednej povinnosti do druhej, ale pomaly si dokážete deň vopred naplánovať, čo vás ten nasledujúci čaká a aj svoj deň lepšie štrukturovať.

Nezabudnite, že vy sama poznáte svoje povinnosti najlepšie, neexistuje na ne univerzálna šablóna.

Dlhodobé činnosti bez konkrétneho času

Na svojej listine nájdete určite aj množstvo povinnosti, ktoré netreba spraviť v istej pravidelnosti. Či už umyjete okno v piatok či v sobotu, či po 3 mesiacoch alebo po 3, 5 nezmení váš život. Takéto činnosti, ale tiež treba vybaviť, a preto je dobré ich pri našom štruktúrovaný vašich povinností zohľadniť.

Poviem vám príklad, ja si činnosti, ktoré treba robiť len raz za čas, a teda neponáhľajú, spisujem do Listiny otvorených úloh a potom v sobotu doobeda každý týždeň sa snažím len jednu jedinú z týchto vecí na mojej listine splniť. Nerobím si nereálne plány, nikdy nerobím viac ako 1 z týchto činností. Postupujem tak síce pomaly v odpracovaní mojej listiny, ale efektívne. Na mojej listine je napríklad – umyť okná v kuchyni, upratať skrinky v kuchyni zvnútra, pretriediť hračky detská izba 1, pretriediť hračky detská izba 2, vyselektovať odrastené šaty pre prvé dieťa, atď…

Ako vidíte sú to vždy malé balíky povinností, ktoré sú ale splniteľné, teda realizovateľné. Keby som si naplánovala pretriediť šatníky 4 deťom naraz, tak asi viete, že by som nemala šancu to uskutočniť jedno, že by to stálo na mojom pláne, a tak by som namiesto úspechu žala len stres a vnútornú frustráciu, že sa mi zas nepodarilo spraviť, čo som si predcavzala. Zakaždým, keď takúto malú úlohu môžem z listiny vyškrknúť, cítim sa skvelo a som hrdá, že som to zvládla.

Konkrétne tipy- zhrnutie

Takže môj prvý balíček tipov, ako si štrukturovať tú nekonečne dlhú listinu našich povinnosti je


1. rozdeliť si povinnosti podľa toho, ako často ich musíme vykonávať
2. analyzovať či niektoré činnosti, čo robíme denne nemôžeme robiť vo väčších odstupoch alebo ich inak počas dňa rozdeliť
3. Svoje povinnosti, či činnosti priradiť ku konkrétnemu dňu a času
4. na nepravidelné činnosti, ktoré nemusíme zvládnuť k istému termínu si spraviť listinu Otvorených úloh – Túto listinu potom v jeden konkrétny deň v týždne kedy máte trochu viac času si potom zobrať a 1 malú činnosť z listiny splniť
5. Zámerne nechať v listine aj voľné miesta na oddych, či spontánne rozhodnutia, nepreoplánovať každú minútu

Mohlo by sa vám tiež páčiť...